제너럴닥터 - 병원과 커피샵 그 사이 어딘가

제너럴 닥터의 두 의사 김승범, 정혜진은 모두 “일반의(General Doctor 또는 General Physician)”이다. 이들이 늘 지향하는 핵심 키워드는 "의료""인간""문화" 이다. 지금까지 의료는 가장 비인간적인 방향으로 발전해 왔고 모두 의료가 자동화되고 더욱 분석적이 될 것으로 상상하고 있다. 그러나 의료는 "인간이 인간을 위해 무언가 해 주는 것"으로 그 정의가 확대되어야 하고, 그러기에 의료는 세상의 그 무엇보다 가장 "인간적"이어야 한다. 제너럴닥터의 실험은 여러 의미가 있겠지만, 가장 의사-환자 관계가 안 좋고 뒤틀린 의료 환경인 한국에서 가장 극단적으로 인간적인 의료 환경을 만들어 보려는 시도라고 하는 측면에서의 의미가 있다.


TEDxSeoul님이 촬영한 tedxseoul.

http://www.flickr.com/photos/tedxseoul/4147732525/in/photostream/


“일단 한국사회 안에서 의료에 대한 사회 인지 체계, 문화, 인식이 고정되어 있기에 통합적인 혁명 없이는 진료 형태가 바뀔 수 없어요. 모든 걸 통합해서 완결된 형태로 제시하는 것이 좋겠죠. ‘인간적인 진료’는 모호하지만 저희는 이 모호함을 여기에서 하루하루를 통해 구체화하고 있어요. 제닥에서 우리만의 의료의 관점을 보여주는 거죠. 이곳에서는 지금까지와 다른 의사와 환자의 관계, 그리고 소통이 실천되고 있습니다. 저희는 저희만의 “의료 디자인”의 정의를 만들고 그 정의에 입각한 여러가지를 하는 것이에요. 저희가 따로 정의한 의료디자인은 가장 인간적인 의료를 만들어 내기 위해서 의료 환경, 의료 도구, 의료 커뮤니케이션 세가지를 모두 일관되게 재구성하려는 노력이에요. 제너럴 닥터 카페는 환경과 커뮤니케이션 디자인의 두 요소가 일관성을 가지고 있지요. 환경의 일관성을 갖는다 함은 카페나 혹은 누군가의 집으로 보일 수 밖에 없는 일관성을 가지고 기존의 의료환경, 즉 병원이라는 공간을 구성하는 요소를 재구성 하는 것이죠. 그 안에서의 커뮤니케이션을 그 환경에 맞게 디자인 한 것이지요. 예를 들어 환자노트를 직접 작성한다던가, 30분 진료를 위해 예약제를 하고 고양이를 들여놓는 것도 이런 디자인의 일환일 수 있지요. 그런 실험, 디자인 과정인 것이고요. 청진기인형도 마찬가지에요. 청진기의 구성요소들을 다 분해해서 제가 생각하는 극단적인 청진활동을 인간적으로 만들기 위해 재구성 하다보니 인형이 들어가서 “당하는 차가운 활동인 청진 경험이 아이들에 놀이와 같은 경험으로 디자인 되는 것이에요"

General Doctor, Seung-Bum Kim and Hae-Jin Jung
Two physicians, Seung-Bum Kim and Hae-Jin Jung compose the team of "General Doctor". The keywords that drive their practice are "medicine", "human" and "culture". Recently the medical profession has been developing towards more detached care, and we can only imagine that this will be further exacerbated by increased automation and specialization. However, historically-speaking the medical profession has been the outgrowth of the altruistic principle of "humans helping other humans" therefore the practice of medicine should be the most humane act. As an ongoing experiment, General Doctor has acquired many lessons, but at its core its value lies in the attempt to provide an extreme patient-centered care environment, countering the negative doctor-patient relationship which often characterizes existing Korean medical care experience. 

"It is hard to transform the state of the medical examination in Korean society without reforming the way that society understands the medical profession, its culture and its underlying perceptions. One needs to provide an alternative that takes all these factors into account. The term "humane medical examination" may sound a little fuzzy, but we are working through these issues on a day-to-day basis. In our General Doctor practice we show our view of the whole situation. In our practice, we strive to establish an alternative to existing patient-doctor relationship, one that is founded on intimacy and communication. We define our own 'medical practice design', and we base our choices on its principles. In order to create the most humane patient experience through design, we try to restructure the environment, tools and communication in a consistent and meaningful way. The General Doctor Cafe tries to tackle the environment and communication design aspects. In order to bring the medical care environment into alignment, one can question the elements that compose the space we called the hospital by making it look like a cafe or a normal home. A new design in the way that the doctor and patient communicates is a natural by-product of changing the environment. Other considerations may include patients recording their own notes about their conditions, appointment system allocating a full 30 minutes per patient, and even having a pet cat. These things are all a part of our exploration, as is our idea for a stethoscope doll. We took apart the elements and activities that compose a stethoscope experience, and as we were rethinking how to make it more patient-centric, we discovered a simple doll that could transform an cold activity that scare kids into a game that actually involved the kids."